Chcete zvýšit tržby? Uspořádejte správně svoji prodejnu
Většina zákazníků považuje nákup za činnost, kterou chtějí mít co nejrychleji za sebou a utratit pokud možno co nejméně peněz. Zatímco pro spotřebitele je takové chování nejefektivnější, pro prodejce může představovat ztrátu. Náprava přitom může být relativně jednoduchá. Uspořádání regálu se zbožím má totiž vliv na nákupní chování zákazníků. Vhodným rozmístěním zboží můžete ovlivnit chování zákazníků ve svůj prospěch.
Doby, kdy na kupujícím nezáleželo a naopak podřizoval své potřeby obchodu, jsou dávno pryč. Pokud chcete být úspěšní, je dnes v první řadě nutné zcela přesně vědět, jaký druh zákazníků k vám nejčastěji chodí a co tam nejvíce nakupuje. Jim se pak veškeré uspořádání prodejní plochy musí přizpůsobit.
Oblíbené zboží dozadu, drobnosti k pokladnám
Pro zvýšení tržeb je nejenom důležité zamyslet se nad tím, kdo jsou vaši zákazníci, ale také to, co jim nabízíte. Při rozmístění produktů pak myslete na zásadu, že to nejžádanější zboží musíte umístit do regálů, které nejsou na začátku prodejny. Aby se k oblíbeným produktům zákazníci dostali, budou muset projít celou prodejnu a jejich zrak spočine i na dalších výrobcích, ke kterým by se jinak třeba ani nedostali.
Naopak, jako první postavte kupujícímu do cesty police se zbožím, na které by původně ani nepomyslel. Méně oblíbené zboží a produkty, které se využívají jen příležitostně, umístěte hned u vchodu. Zákazník kolem nich bude muset projít a možná si uvědomí, že jeho stůl se při stěhování do nového domova poškrábal a je nutné jej nalakovat. Šance na koupi se zvyšují, pokud je dané zboží v akční slevě. K pokladnám pak dejte produkty, na které by kupující nepomyslel kvůli stresu. Na toto místo patří drobnosti, na které si zákazník vzpomene až v momentě, kdy z něj opadnou obavy z nakupování.
Zpříjemněte zákazníkovi pobyt v prodejně
Stejně tak si dávejte pozor na roztřídění zboží jednotlivých kategorií. Pokud zákazník v prodejně najde v pohodlí a klidu vše, co potřebuje, velmi pravděpodobně využije ušetřený čas k tomu, aby si prohlédl i zbytek vašeho sortimentu. Mějte také na paměti, že regály nesmí být příliš vysoké. Kupující musí mít vše pohodlně při ruce. Zboží, které má z vašeho pohledu zaujmout zákazníka, pak odborníci doporučují umístit ve výšce očí.
Pokud si nejste jistí, jak přesně postupovat, můžete si najmout služby merchandisingového odborníka. Na základě jeho rad optimalizujete prodejnu přímo pro vaše klíčové zákazníky, kteří tak budou ochotní utratit ve vašem obchodě více peněz.